Internet marketing: PPC reklama

Internet marketing: PPC reklama

Zkratka PPC pochází z anglického výrazu „pay per click“ neboli „platba za proklik“. V současné době patří prostředky internetové reklamy PPC k velmi oblíbeným a často využívaným nástrojům. Princip platby za proklik, je založen na skutečnosti, že osoba snažící se přilákat zákazníka za reklamu platí až ve chvíli, kdy tato nabude účinku.

Jak PPC funguje
Obchodník platí až v okamžiku, kdy na jeho reklamu někdo klikl, nikoli za pouhé zobrazení inzerátu. Oproti klasickým nástrojům internetové reklamy, jako jsou například bannery či jiné druhy prezentace má PPC obrovskou výhodu v tom, že obchodník má neustále přesnou kontrolu nad svými náklady a ví, co přesně za své peníze získá, protože platí jen za tolik prokliků respektive návštěvníků, kolik sám požaduje. Pokud mu tedy tento nástroj nepřivede žádné návštěvníky, nezaplatí nic.

Druhy PPC reklamy

V podstatě se může jednat jak o textovou, tak i bannerovou reklamu. V současnosti přitom rozlišujeme tři druhy textové PPC reklamy:

PPC ve vyhledávačích (placené vyhledávání)
- pro tento druh kampaně musí inzerent nejprve zvolit klíčová slova a vytvořit texty zobrazovaných reklamních odkazů (text inzerátu se skládá z titulku, popisku a vlastní adresy), které se pak ve vyhledávačích zobrazují vedle tzv. přirozených výsledků vyhledávání každému zákazníkovi, který hledá některé ze zadaných klíčových slov.

PPC v katalozích
- inzerát v katalozích se zobrazí podle slov, která jsou ke kategorii explicitně přiřazena. Reklama na obsahových stránkách funguje tak, že systém rozpozná článek a podle toho zobrazí čtenářům i odpovídající reklamu.

PPC v obsahových stránkách
- tento druh reklamní kampaně je založen na automatickém přiřazení námi zadaného inzerátu ke stránkám, jejichž obsah souvisí s vybranými klíčovými slovy. Pokud např. prodáváme automobily Škoda a na zpravodajském serveru, který však musí být zapojen do kontextové sítě vyjde článek o nových automobilech téže značky, zobrazí se u něj i naše reklama.

 

Výhody a nevýhody?

Výhody

  • platí se pouze za skutečný proklik, nikoli za pouhé zobrazení
  • dobré zacílení reklamy na základě vhodného výběru klíčových slov
  • kontrola nákladů a velmi dobré sledování účinnosti reklamy
  • nastavení maximální ceny prokliku za den

Nevýhody

  • relativní obtížnost pro správné nastavení reklamy
  • v některých případech problematická volba klíčových slov
  • na slova s velkou konkurencí poměrně drahá záležitost

 

Poskytovatelé PPC reklamy

PPC reklamu je možno objednat např. u těchto služeb:

Sklik - Sklik je reklamní nástroj, jehož provozovatelem je společnost Seznam.cz, a.s. Sklik umožňuje zájemci si zadat inzerát a klíčová slova, na základě kterých se bude tento inzerát zobrazovat na pravé straně vedle skutečných výsledků při vyhledávání ve fultextu portálu seznam.cz. Sklik patří do tzv. PPC systémů a stejně jako ostatní nástroje tohoto typu se inzeráty neplatí za období, ale až v okamžiku, kdy na ně zákazník klikne.
Více informací

AdWords - AdWords byl a stále je vývojářům Skliku velkým vzorem, Sklik je v podstatě obdoba reklamního nástroje provozovaného společností Google: AdWords. AdWords umožňuje zadání inzerátu tak, aby se zobrazoval vedle přirozených výsledků vyhledávání na google.com a google.cz a partnerských webech využívající AdSence.
Více informací

adFOX - reklama na principu Skliku či AdWords. Při objednání inzerce u adFOX se budou inzeráty pro PPC zobrazovat vedle přirozených výsledků vyhledávání, a to na serverech centrum.cz, atlas.cz, volny.cz a dalších partnerských stránkách. Reklama je textová a obsahuje titulek, popisek a adresu Vašich stránek.

ETARGET - reklama na principu Skliku či AdWords. Při objednání inzerce u ETARGET se budou inzeráty pro PPC zobrazovat na stránkách atlas.cz, iDnes.cz, volny.cz, kurzy.cz. zive.cz a mnoha dalších a to formou kontextové reklamy - inzeráty se zobrazují u článku s podobnou tematikou. Služba je zpoplatněná podle počtu kliknutí na námi zadaný inzerát. Základní cena kliku je 1 Kč, přesnou cenu si pak určuje uživatel sám v dražbě, která určuje, v jakém pořadí se zobrazí jeho inzerát (samozřejmě čím vyšší nabídka je, tím výše se odkaz zobrazí).

Podporované platby:

platba platba platba platba platba platbaplatbaplatbaplatbaplatbaplatba

Podporované systémy:

platba platba